Badania podstawowe

Po przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu, można przystąpić do wstępnego badania pacjenta. W pierwszej kolejności oceniam jego zdolności motoryczne i ewentualne wady postawy. Następnie wykonuję badanie palpacyjne, by określić naturę problemu. Pozwala ono wykryć wszelkiego rodzaju urazy mechaniczne, takie jak: skręcenia, zwichnięcia, złamania, uszkodzenia łękotki czy zerwanie więzadeł. Niezbędne mogą okazać się podstawowe badania krwi czy hormonów, w celu potwierdzenia lub wykluczenia sugerowanej diagnozy. Choroby narządu ruchu mogą mieć podłoże genetyczne, dlatego szybkie rozpoznanie problemu pozwala na natychmiastowe wdrożenie leczenia. Na tym etapie ważna jest wiedza o wszystkich, dawnych urazach pacjenta, w celu stworzenia całościowego obrazu czynników wpływających na jego postawę i stan zdrowia.

Badanie lekarskie nogi

Badania szczegółowe

Bardzo często bywa, że pacjent odczuwa silny ból, którego przyczyny nie można określić na pierwszy rzut oka. W takich sytuacjach należy przeprowadzić badania szczegółowe. Najbardziej powszechne jest wykonywanie zdjęć rentgenowskich, które pozwalają zobaczyć wszelkie zmiany w strukturze kostnej. Od 2016 roku odbywam kursy, dzięki którym wyspecjalizowałem się w badaniu ultrasonograficznym (potocznie znanym jako USG) narządu ruchu. Badanie USG pozwala dojrzeć zmiany zachodzące w organizmie w czasie rzeczywistym. W diagnostyce istotny jest również rezonans magnetyczny, badanie radiologiczne, artrografia czy densytometria (pomagająca ustalić gęstość mineralnej tkanki kostnej). Badania szczegółowe, wykonywane okresowo, pomagają również śledzić postępy wdrożonej ścieżki leczenia i jej skuteczność.